Dine værdier bestemmer dine prioriteter
Hvorfor er det vigtigt at kende sine værdier for at leve sit ideelle arbejdsliv? Og hvordan kan man finde ud af, hvad ens værdier er? Læs med her.
Vær bevidst om dine værdier
Uanset om du er bevidst om det eller ej, så træffer du hver dag masser af beslutninger baseret på dine værdier. Alt bliver således nemmere, hvis du er bevidst om dine værdier, for så kan du lægge planer og træffe beslutninger, der respekterer dem.
Hvis du står som jobsøger og leder efter nyt job, anbefaler vi, at du starter med at identificere dine værdier. Det gør det nemlig meget lettere for dig at navigere efter det, der virkelig betyder noget for dig og finde det job, der passer lige til dig.
Eksempel: Hvis din søn og hans fodboldtræning på vej mod stjerneholdet betyder virkeligt meget for dig, men du bliver tilbudt et job, hvor det kræves, at du arbejder 80 timer om ugen og således ikke vil kunne udfylde din rolle som hjælpetræner – ja, så er der åbenlyst en konflikt mellem dine værdier.
Dine værdier hjælper dig med at prioritere
Når du kender dine egne værdier, kan du bruge dem til at prioritere og træffe beslutninger. Det er dine værdier, der hjælper dig med at svare på spørgsmål som:
- Hvad er vigtigst for mig i livet – privat og fagligt?
- Hvor meget er jeg villig til at gå på kompromis?
- Hvad er det rigtige for mig i en given situation?
Dine værdier er dit fyrtårn
Ikke at leve i overensstemmelse med vores værdier er ubehageligt og frustrerende. Derfor er det så vigtigt at gøre en bevidst indsats for at identificere og prioritere dine værdier. Dine værdier bestemmer nemlig dine prioriteter – kun ved at identificere dine værdier kan du skabe et arbejdsliv, der passer lige til dig: et arbejdsliv med den work-life balance, du ønsker og den arbejdsglæde, der får dig til at springe ud af sengen hver morgen.
Med denne lille øvelse kan du identificere dine værdier.