Få jobbet med en kommunikationsstrategi
Hvorfor er det en god ide at lave en kommunikationsstrategi, når man går på jagt efter drømmejobbet?
Som jobsøger har du typisk brug for at udvikle en del skriftligt kommunikationsmateriale. Du skal selvfølgelig have styr på den klassiske ansøgning og dit CV. Men der er mange andre måder, du kan markedsføre dig selv overfor potentielle arbejdsgivere på, fx gennem artikler, blogs eller kronikker, hvor du profilerer dig som ekspert indenfor dit felt eller fagområde.
I dag er det nemlig ofte ikke nok at have et fint CV og skrive gode ansøgninger. Jobsøgning anno 2020 kræver indsatser på tværs af forskellige kanaler som LinkedIn, netværksmøder, personligt website/blog, Instagram, video, Facebook m.v. For at blive synlig overfor de rigtige mennesker bør du udkomme i flere kanaler.
Start med at lav en simpel kommunikationsstrategi
For at optimere dit kommunikationsarbejde og sikre den størst mulige effekt af din indsats, vil vi anbefale at du som jobsøger laver en helt enkel kommunikationsstrategi, inden du går i gang med at producere dit materiale. Den skal svarer på følgende:
Hvad siger du til hvem, hvor, hvornår, hvorfor og hvordan?
Hvad er dine kommunikationsmål?
Opgaven er at finde frem til et eller flere konkrete kommunikationsmål, der hjælper dig videre i din jobsøgningsproces. Altså hvad er det helt konkret, der skal komme ud af dit kommunikationsarbejde? Det kan eksempelvis være:
- At skrive XX ansøgninger, der får dig til X jobsamtaler inden for Y måneder.
- At udvide dit netværk med xx relevante netværkspersoner inden for de næste tre måneder ved at skrive ”Her-er-jeg-invitationer”, der får dig til minimum X netværks-/kaffemøder om måneden.
- At udgive X artikler eller blogposts om måneden på LinkedIn med XX visninger eller YY delinger/Likes osv.
Du skal også overveje, hvilke konkrete kommunikationsindsatser der skal til for at realisere dine mål. At komme til X jobsamtaler inden for Y måneder kræver en knivskarp ansøgning og et CV, der sidder lige i skabet. At udvide dit netværk med X relevante personer inden for Y måneder, kræver måske en ”skal vi drikke kaffe”-tekst eller video på sociale medier, osv.
Hvem taler du til?
For at du kan kommunikere direkte og præcist, når du udkommer, er det vigtigt, at du har identificeret din målgruppe. Tilpas derfor dine budskaber, dit sprog og dine kanalvalg, så alt peger direkte mod de vigtigste personer i din målgruppe.
Tilpas dit materiale så det passer
Husk at dit materiale og dine planer er dynamiske størrelser. Det betyder, at du hele tiden skal tilpasse og optimere materialet, i takt med at du får feedback og bliver klogere på, hvordan det klarer sig ude i verden. Kommer du til samtale? Bliver dine opslag Liket og delt? Får du holdt kaffemøder med folk i dit netværk. Det er dét, der er feedbacken på, hvordan det går med dine kommunikationsmål.
Lad dig ikke overvælde ved at sprede dig for bredt
Sæt ikke for mange kommunikationsprojekter i søen på en gang. Alle indsatser tager tid, og det er vigtigt, at du prioriterer de indsatser, der giver det største afkast i forhold til at nå dine mål. Hellere står stærk på få udvalgte kanaler end at sprede indsatsen så bredt, at du ikke magter at vedligeholde det.